بیمه آسانسور چیست ؟

 در انواع بیمه نامه ها, مشاغل

با گسترش عمودی شهرها و افزایش روزافزون ساختمان های بلند مرتبه آسانسور تبدیل به یک نیاز اساسی و فراگیر برای انسان مدرن شد و همچون سایر اختراعات بشر همراه با فواید و مزایای فراوانی که داشت پیامد های ناگواری نیزبه ارمغان آورد ، بیمه آسانسور مکانیسمی است برای کاهش زیان های مالی و جانی ناشی از حوادث آسانسور. بیمه آسانسور در واقع یک بیمه مسئولیت مدنی است بدین معنی که چنانچه در اثر حوادث ناشی از آسانسوربیمه گذار یا خریدار بیمه (مالک، مدیرساختمان، شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور ) مسئول حادثه شناخته شوند و محکوم به جبران خسارت های مالی و جانی گردند شرکت بیمه خسارت را از طرف بیمه گذار (خریدار بیمه ) به زیاندیده پرداخت میکند.

چرا باید آسانسور را بیمه کرد ؟

نقص فنی قطعات آسانسور و خطای انسانی همواره آسانسور را آبستن حوادث مرگباری میکند که در صورت وقوع چنین حوادثی علاوه بر ایجاد مشکلات روحی و روانی برای مصدوم و یا خانواده متوفی معمولا باعث دعوای حقوقی مبنی بر کشف مقصر یا مقصرین حادثه و پرداخت دیه فوت یا نقص عضو میگردد . بیمه آسانسور قطعا نمیتواند مصدوم را درمان و یا متوفی را زندگی دوباره ببخشد اما با تامین به موقع و مناسب حقوق حادثه دیدگان نقش بسیار مهمی در تنظیم روابط طرفین و برقراری صلح و آرامش خواهد داشت.

برای اطلاع از بیمه های بازنشستگی زنان خانه دار اینجا کلیک کنید.

چه کسی باید آسانسور را بیمه کند ؟ 

از آنجاییکه عوامل زیادی در تولید ، طراحی ، نصب و سرویس و نگهداری آسانسور نقش دارند لذا چنانچه حادثه ای برای آسانسور رخ دهد و منجر به فوت یا ایجاد صدمات مالی و جانی به استفاده کنندگان آسانسور گردد با توجه به نظر دادگاه و کارشناس حوادث ممکن است هر یک از این عوامل با توجه به سهمی که در ایجاد حادثه داشته اند مقصر و مسئول شناخته شوند . به عنوان مثال در یک حادثه منجر به فوت ناشی از حوادث آسانسور ممکن است دادگاه با توجه به نوع حادثه شرکت تولید کننده قطعات را 20% شرکت طراحی و مونتاژ و نصب آسانسور را 20% و شرکت سرویس و نگهداری آسانسور را 40% و مالک یا مالکین را 20% مقصر و مسئول جبران خسارت معرفی کند در چنین شرایطی هر یک از عوامل می بایست سهم خود را از خسارتی که دادگاه تعیین کرده پرداخت کنند بنابراین داشتن بیمه برای تمام عوامل ضروری است و هر کدام میبایست بطور مستقل نسبت به خرید بیمه اقدام نمایند چون بیمه مسئولیت شرکت تولید کننده قطعات در مثال فوق فقط سهم 20% را پرداخت میکند و هیچ تعهدی در رابطه با سهم شرکت های نصب و مونتاژ یا سرویس و نگهداری و یا مالکین ندارد . مدیران ساختمان ها به نمایندگی از مالکین میبایست نسبت به خرید بیمه آسانسور اقدام کنند تا در صورت وقوع حوادث احتمالی در حاشیه امنیت کامل باشند .

برای اطلاع از بیمه های درمان تکمیلی انفرادی اینجا کلیک کنید.

وظیفه مدیر ساختمان در رابطه با آسانسور چیست ؟

1- بررسی و کنترل اینکه آیا آسانسور پس از نصب و راه اندازی دارای گواهی استاندارد از موسسه استاندارد ایران هست یانه .( از سال 1383 به بعد  برای ارائه گواهی پایان کار هر ساختمان شهرداری گواهی استاندارد آسانسور را از سازنده مطالبه میکند )
2- عقد قرارداد سرویس و نگهداری سالیانه آسانسور با شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور که دارای مجوز و پروانه فعالیت از وزارت صنایع و معادن کشور هستند
3- عقد قرارداد سالیانه با شرکت هایی که دارای پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صمت هستند جهت دریافت استاندارد ادواری آسانسور
4- خرید بیمه آسانسور به نمایندگی از کلیه مالکین از شرکت های معتبر بیمه

بیمه اسانسور

نکته:از آنجاییکه بیمه مسئولیت مدیر یا هیات مدیره ساختمان بیمه ایران کلیه خطرات و حوادثی را که ممکن است در ساختمان به وقوع بپیوندد از جمله حوادث آسانسور را شناسایی و در قالب یک بیمه نامه پوشش داده است مدیرانی که تمایل دارند علاوه بر حوادث آسانسور در مورد سایر حوادث احتمالی در حاشیه امنیت کامل باشند توصیه میگردد نسبت به مطالعه و خرید بیمه مسئولیت مدیر یا هیات مدیره ساختمان اقدام کنند .بدیهی است در صورت خرید بیمه مسئولیت مدیر ساختمان نیازی به خرید بیمه آسانسور نیست .

هزینه بیمه آسانسور چقدر است ؟

حق بیمه ، بیمه آسانسور بر اساس تعداد آسانسور ، ظرفیت هر آسانسور ، نوع کاربری آسانسور (مسکونی ، اداری و تجاری ، باربری )، میزان تعهدات بیمه گر برای جبران هزینه های پزشکی و غرامت فوت و نقص عضو تعیین میگردد .

کارگزاری رسمی بیمه رسولی

کد 1167

راه های ارتباطی ما:

028-33353308

028-33353318

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

به مشاوره نیاز دارید؟ همین حالا پیام دهید.
گفت و گو در واتس اپ
سلام! برای گفتگو در WhatsApp روی پشتیبان آنلاین کلیک کنید.